Żadna kampania SEO nie odniesie korzystnych efektów, jeżeli sporą jej częścią nie będzie tak zwany linkbuilding, czyli pozyskiwanie linków. W ostatnich latach ten aspekt jednak bardzo mocno ewoluował, z czego nie każda firma może sobie zdawać sprawę, a wiedza ta jest ważna, jeżeli pozycjonowanie stron ma być skuteczne.
PageRank – na czym polega?
PageRank to mechanizm sięgający niemal samych początków wyszukiwarki Google i w przeszłości każdy pozycjoner i webmaster koncentrował się właśnie na tym aspekcie.
Pozycjonowanie stron w oparciu o PageRank odbywało się wtedy na zasadzie tak zwanego głosowania, gdzie pozycja strony w wyszukiwarce zależała od tego ile miała ona głosów od innych stron, czyli ile linków zwrotnych na nią przychodziło. Poza ilością linków liczyła się też jakość. PageRank operuje skalą w zakresie od 0 do 10, która jest logarytmiczna. Jeżeli na stronę o PageRang równym 1 prowadziły linki ze strony, której PageRank wynosił na przykład 4, to ta pierwsza strona awansowała.
Problem z tym mechanizmem polegał na tym, że webmasterzy zaczęli manipulować nim na ogromną skalę. Lata temu liczyła się przede wszystkim ilość linków prowadzących na stronę, a nie ich jakość, a więc pozycjonerzy tworzyli wręcz całe farmy linków, czyli zupełnie bezwartościowe strony o charakterze spamu, których jedynym zadaniem było umieszczanie niezliczonej ilości linków zwrotnych do pozycjonowanych stron.
Czy PageRank wciąż istnieje?
Nieczyste praktyki doprowadziły do sytuacji, w której internauci widzieli śmieciowe wyniki na pierwszych stronach wyszukiwania, gdyż każda strona mogła być łatwo wypozycjonowana. W 2014 Google więc postanowił odebrać webmasterom możliwość nieuczciwego pozycjonowania, odbierając im wiedzę o tym, jaki PageRank mają strony. Bez takiej wiedzy nie da się już tak łatwo manipulować wynikami wyszukiwania.
PageRank to mechanizm, który nadal istnieje i ma spory wpływ na wyniki pozycjonowania, ale wiedza o nim nie jest jawna. Dodatkowo pozycjonowanie stron oparte na linkbuildingu przeszło pewną ewolucję, gdyż teraz w SEO liczy się przede wszystkim jakość stron, z których przychodzą linki i to, czy internauci darzą je zaufaniem, uznając za użyteczne i wiarygodne. Zaufanie i autorytet innych stron to coś, na czym powinna w dużej mierze opierać się kampania SEO.
Dzisiaj więc nie zadziała już kupowanie tysięcy linków marnej jakości, która to usługa nadal jest oferowana przez nieuczciwe firmy pozycjonujące. Dobra agencja SEO jest w stanie zdobyć linki w sposób uczciwy i zgodny z wytycznymi Google.
Zdobywanie linków to dziś proces o wiele bardziej złożony, a linkbuilding oparty na tysiącach linków niskiej jakości ma wręcz odwrotny od zamierzonego efekt. Jeżeli na stronę przychodzi ruch z miejsc w sieci, które charakteryzują się marną jakością i są uważane przez Google za spam, nasza strona automatycznie również zostanie uznana za bezwartościową i ukarana zepchnięciem w hierarchii wyników wyszukiwania, a nawet całkowitym usunięciem z nich.
Pozyskiwanie linków lepiej więc przeprowadzać powoli, uważnie i selektywnie. Można to robić samemu, jeżeli zna się doskonale swoją niszę, ale dla wielu firm najlepszym wyborem będzie po prostu uczciwa agencja SEO, która nie będzie stosować nieuczciwych praktyk. Warto jednak dodać, że efekty takiego pozycjonowania stron nie będą widoczne od razu i czasami trzeba poczekać nawet kilka miesięcy na znaczący awans. Jednocześnie uzyskany w ten sposób wynik będzie trwały, a sama strona pozostanie niezagrożona, gdyż ryzyko kar będzie zerowe.
Metoda PageRank to chyba najstarsza metoda pozycjonowania stron internetowych w wyszukiwarce.
Sam wielokrotnie korzystałem z jej możliwości.